سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همسنگران شهدا در زارچ


بزرگ مرد تاریخ

گنجینه احادیث

 
دوستان همسنگر
 
جستجو گر گوگل


 

 

اردوگاه رمادی 2 معروف به بین القفسین اردوگاه اطفال. 

موضوع خاطره : تسلط بر چند زبان خارجی


مقدمه

در این اردوگاه بیشتر اسرا از طیف نوجوانان بودند .شرایط اردوگاه مثل دیگراردوگاه های عراق از نظر امکانات و بهداشت بسیار نامطلوب و سخت بود.لیکن آزادگان ما در همین شرایط اشاره شده با کمترین امکانات در تحصیل علوم مختلف بسیار سخت کوش بودند.و به پیشرفت های شگرفی دست یافتند. از جمله علومی که توانستند پیشرفت کنند علوم قرآنی زبان های خارجی و ....

خاطره : اردوگاه از طرف عراقی ها مهیا شد تا یک هیات از سازمان ملل جهت بازدید و بررسی وضعیت اردوگاه و اسرا حضور یابند . به ارشد اردوگاه گفتند در چند روز آینده قرار است هیاتی از سازمان ملل از اردوگاه بازدید داشته باشد خود را برای آن آماده کنید.

تعدادی از رهبران اردوگاه جلسه ای ترتیب دادند و موضوعاتی که نیاز بود به گوش هیات سازمان ملل برسانند دسته بندی و آماده کردند سپس از بین خود یکی که تسلط بیشتری بر زبان انگلیسی داشت انتخاب نمودند.این آزاده آقای ابوالقاسم افخمی بود. ایشان نسبت به دیگر افراد جلسه تسلط بر چند زبان خارجی داشت.روز موعود فرا رسید هیات وارد اردوگاه شد و به بازدید مکانهای اردوگاه و شرایط آن پرداختند.

از مترجم و نماینده اسرا که آقای افخمی بود خواستند تا گزارش بدهد.آقای افخمی به رئیس هیات گفت با زبان انگلیسی صحبت کنیم و ایشان پذیرفت. لازم به ذکر است یکنفر عراقی نگهبان که به زبان انگلیسی تسلط داشت در کنار هیات مذکور حاضر بود تا موضوعات نقل شد را گزارش کند. وقتی شروع به صحبت شد آقای افخمی گفت نمیخواهید با زبان فرانسوی صحبت کنیم و ایشان سریع پذیرفت. عراقی ها سریعا از بین افرادی که داشتند یکی که آشنایی به زبان فرانسوی داشت را احضار کردند.وقتی آقای افخمی فهمید عراقی ها یکی را آوردند که آشنایی به زبان فرانسوی داشت او مجددا به رئیس هیات سازمان ملل پیشنهاد داد که آیا شما به زبان آلمانی آشنایی دارید تا به آن زبان صحبت کنیم؟ او جواب داد بلی. عراقی ها در ان وضعیت خیلی مات و مبهوت ماندند چون کسی در اردوگاه نداشتند که به زبان آلمانی آشنایی داشته باشد.

دکتر ابوالقاسم افخمی آزاده ایرانی در آن زمان نوجوانی بود که تحصیلات ایشان در حد سیکل بود.لیکن در دوران اسارت توانسته بود به 7 زبان تسلط پیدا کند.ایشان اهل اردکان یزد می باشد.

 این خاطره ازآقای هاشم شفیعی آزاده سرافراز نقل شده است.

 



   نوشته شده در دوشنبه 91/4/26  توسط همسنگر 



-

امام خامنه ای

درباره همسنگران
 
 
 
زارچ در مرکز ایران