سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همسنگران شهدا در زارچ


بزرگ مرد تاریخ

گنجینه احادیث

 
دوستان همسنگر
 
جستجو گر گوگل


چهارشنبه سوم خرداد 1391 مصادف با سالروز فتح خرمشهر  با حضور استاندار محترم یزد مهندس فلاح زاده و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برادر فرهنگ دوست،امام جمعه محترم زارچ حجه الاسلام والمسلمین دهقان و بخشدار محترم برادر ابوترابی ودیگر مسئولین بخش زارچ ، خانواده های معزز شهدا، جانبازان، ایثارگران، رزمندگان دفاع مقدس و اقشار مختلف مردم، گلزار شهدای زارچ افتتاح گردید.



   نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4  توسط همسنگر 



بمناسبت گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدای گرانقدر اله آباد مراسم یادواره شهدای این خطه در مسجد اله اباد برگزار گردید

در این مراسم که جمعی از اهالی اله اباد ، زارچ و سرچشمه حضور داشتند پس از ادای نماز مغرب و عشاء برادر رزمنده احمد خواستار سخنان و خاطراتی را پیرامون دوران دفاع مقدس و جانفشانی های جوانان این مرز و بوم ایراد نمودند که مورد توجه حاضرین در این مراسم قرار گرفت.



   نوشته شده در چهارشنبه 91/3/3  توسط همسنگر 



بعدازظهر 31 شهریور ماه سال 1359 خرمشهر زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت. انبوهی از آتش خمپاره‌ها و توپ‌های دشمن روی شهر, همه غافلگیر شده بودند و حیران. 

شهر در آتش می‌سوخت و صدای انفجار لحظه‌ای قطع نمی شد. طولی نکشید که بیمارستان پر شد از انبوه مجروحان و شهیدان. زنان و کودکان و سالخوردگان ,آواره بیابان‌ها و جاده‌ها شده بودند. مردم به خصوص جوانان روی به مسجد جامع و دیگر پایگاه‌ها آوردند تا برای مقاومت سازمان‌دهی شوند.

دفاع مردمی 34 روزه مقاومت 

گروه‌های مقاومت به سرعت شکل گرفت و در محورهای هجوم جنگ و گریز شروع شد.آن طرف توپخانه، تانک، خمپاره‌انداز،‌مسلسل‌های سنگین و قوای زرهی، این طرف تفنگ‌ ام 1، ژس، بطری‌های آتش‌زا و چند آر، پی، جی. 

34 روز مقاومت و تلاش در این وضعیت اگر چه بسیاری از مدافعان خرمشهر را به کام شهادت کشاند ولی دشمن را در دست‌یابی سریع به اهدافش واشغال سریع خوزستان ناکام گذاشت. هر چند که خرمشهر خونین شد و به دست دشمن افتاد. 

روز 4 آبان 1359 را باید روز پایان حماسه خونین‌ شهر نامید. حماسه‌ای که در 34 روز جلوه کرد. اما بی‌گمان فداکاری‌ها وایستادگی تحسین برانگیز مدافعان خونین‌شهر در برابر ارتش متجاوز و مجهز به انواع جنگ افزارها در تاریخ و در خاطر انسان‌های حق‌جو و ظلم‌ستیز جاوید خواهد ماند. 

شهید محمدجهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر:

 

چهارم آبان 1359 اشغال خرمشهر 

این روز, روز اشغال شهری است که مدافعانش طی 34 روز نبرد و تلاش شبانه‌روزی کوشیدند با ادای تکلیف الهی خود دشمن را از گسترش تجاوز به ایران اسلامی بازدارند. خرمشهر اشغال شد. لکن حماسه‌ها، ایستادگی‌ها و جانبازی‌هایی آفرید که اولا افتخاری بزرگ را در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رساند، ثانیا سبب گردید که دشمن بیش از این خطرپذیری نکند و طعم تصرف خوزستان و حتی آبادان را از سر بیرون کند و ثالثا این مقاومت اعتماد به نفسی را برای اردوی خودی به ارمغان آورد که دست مایه رزمندگان برای بیرون راندن دشمن از سرزمین اسلامی ایران گردید. در حالیکه اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهمترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد, آزادسازی این شهر می‌تواسنت سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد. 

 

طراحی‌ عملیات بیت‌المقدس 

 

از این رو تنها عاملی که می‌توانست موفقیت را نصیب یکی از طرفین دعوا نماید سرعت عمل در اقدامات بود. به همین خاطر بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین در حالیکه قوای ارتش عراق در منطقه بومی خرمشهر تقویت می‌شدند به تمامی یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. تلاش برای طرح‌ریزی و اجرای عملیات بیت‌المقدس در موقعیت بسیار حساسی انجام شد. وضعیت داخلی کشور با انهدام بقایای ضد انقلاب به تدریج رو به بهبودی و ثبات پیش می‌رفت. اوضاع منطقه نیز به دلیل نگرانی آمریکا از نتایج پیروزی ایران بر عراق به گونه‌ای آشکار ملتهب بود.

ضمن اینکه مناسبات اعراب و اسراییل با آمادگی اسراییل برای تهاجم به جنوب لبنان در وضعیت حساسی قرار داشت. در چنین موقعیتی بی‌گمان نتیجه عملیات بیت‌المقدس برای ایران، منطقه و عراق بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده بود. زمینه اجرای عملیات بیت‌المقدس متاثر از نتیجه سلسله عملیات‌های پیشین بود که با شکستن حصر آبادان آغاز شد و پس از آن نیز ادامه یافت. در طراحی عملیات، عملیات تهاجم از طریق عبور رودخانه کارون و پیش روی به سوی مرز بین‌المللی و سپس آزادسازی شهر خرمشهر مد نظر گرفته شده بود و چنین استدلال شده بود که حمله به جناح دشمن که عمدتا به سوی شمال آرایش گرفته بود، عامل موفقیت عملیات است. همچنین شکستن خطوط اولیه دشمن و عبور ازرودخانه و گرفتن سرپل در غرب کارون تا جاده آسفالته اهواز – خرمشهر به عنوان اهداف مرحله اول و ادامه پیش روی به سمت مرز و تامین خرمشهر به عنوان مرحله دوم تامین شد.

سازمان رزم عملیات بیت‌المقدس

قرارگاه مرکزی کربلا با فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران هدایت عملیات را با سه قرارگاه اصلی قدس، فتح و نصر و یک قرارگاه پشتیبان فجر بر عهده داشت.

قرارگاه قدس: سپاه پاسداران تیپ‌های 31 عاشورا، 21 امام رضا، 37 نور و 41 ثارالله.

ارتش جمهوری اسلامی ایران، لشکر 61 زرهی و تیپ مستقل 58 ذوالفقار.

قرارگاه فتح: سپاه پاسداران، تیپ‌های 14 امام حسین (ع)، 8 نجف اشرف و 25 کربلا.

ارتش جمهوری اسلامی ایران، لشکر 92 زرهی و تیپ‌های مستقل 55 هوابرد و 37 زرهی.

قرارگاه نصر: سپاه پاسداران، تیپ‌های 7 ولی عصر، 27 محمد رسول‌الله (ص)، 46 فجر و 22 بدر. ارتش جمهوری اسلامی، 21 حمزه و تیپ مستقل 23 نوحه.

قرارگاه فجر: سپاه پاسداران،تیپ‌های 33 المهدی و 17 علی‌بن ابیطالب و امام سجاد (ع).

ارتش جمهوری اسلامی، تیپ 3 لشگر 77 پیاده، تیپ 3 زرهی سپاه پاسداران به عنوان احتیاط تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا.

استعداد دشمن

 لشکر 5 مکانیزه، لشکر 6 زرهی، لشکر 3 زرهی، لشکر 9 زرهی، لشکر 10 زرهی، لشکر 11 پیاده، لشکر 12 پیاده، لشکر 7 پیاده، تیپ مستقل 10 زرهی، تیپ‌های مستقل 109، 409، 416، 90، 417، 601، 602، 605، 606، 409، 238 و 501 پیاده. تیپ‌های 31، 32 و 33 نیروی مخصوص و همچنین توپخانه‌های دشمن نیز از 530 قبضه توپ در انواع مختلف تشکیل شده بود. که به طور تقریبی عبارت بودند از 30 گردان.

شناسنامه عملیات بیت‌المقدس

نام عملیات: بیت‌المقدس

رمز: یا علی ابن ابیطالب (ع)

منطقه: غرب رودخانه کارون وشهرستان‌ خرمشهر

مدت: دهم اردیبهشت تا سوم خرداد 1361

هدف

 آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه و جاده اهواز – خرمشهر، خارج ساختن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد و نیز جاده اهواز – آبادان از برد توپخانه دشمن وتامین مرز بین‌المللی .

سازمان عمل کننده:

سپاه و ارتش

مرحله اول عملیات

عملیات در بامداد 10 اردیبهشت ماه سال 61 با سه قرارگاه عملیاتی قدس، فتح و نصر به فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا آغاز شد و رزمندگان با عبور از کارون موفق شدند به جاده اهواز – خرمشهر دست یابند.

مرحله دوم عملیات

در این مرحله که در ساعت 22 و 30 دقیقه، 16 اردیبهشت 61 آغاز شد رزمندگان قرارگاه‌های فتح و نصر در محور حسینیه به نوار مرزی رسیدند. بنابراین دشمن مجبور شد از هویزه و جفیر عقب‌نشینی کند.

مرحله سوم عملیات

در ساعت 22، 19 اردیبهشت آغاز وهر چند تلفات و خسارات سنگین بر دشمن وارد آمد, لیکن هوشیاری و تمرکز نیروهای عراقی در خطوط پدافندی موجب شد رزمندگان نتوانند بر اهداف تعیین شده دست یابند.

مرحله چهارم عملیات

در این مرحله که با سه قرارگاه عملیاتی فتح، فجر و نصر در ساعت 22 و 30 اول خرداد 1361 آغاز شد. قرارگاه نصر توانست جاده خرمشهر – شلمچه را مسدود کند وقرارگاه فجر نیز موفق شد ضمن تامین پل نو در محور نهر ارائض نیروهای خود را به اروند برساند.

در این میان قرارگاه فتح به دلیل حساسیت و هوشیاری فوق‌العاده دشمن نتوانست به اهداف مورد نظر دست یابد.دشمن برای از محاصره خارج کردن نیروهای خود در اطراف نهر ارایض و پل نو از سمت غرب شملچه و شرق، خرمشهر پاتک‌های شدیدی را آغاز کرد. لیکن با مقاومت یگان‌های خودی مستقر در منطقه مزبور این پاتک‌ها به شکست انجامید. سپس نیروهای دشمن مستقر در شمال شرقی خرمشهر برای دفاع هر چه بهتر از شهر به داخل شهر خوانده شدند. پس از این عقب‌نشینی نیروهای عراقی در حالیکه با کمبود آب، غذا و مهمات مواجه بوده و در نتیجه مقاومت خود را بی‌تاثیر می‌دانستند صبح روز سوم خرداد 61حلقه محاصره خرمشهر تنگ‌تر شد وانبوه نیروهای دشمن که 2 روز محاصره در هوای گرم طاقتشان را به سر آورده بود, مقاومت را بی‌تاثیر دانستند و با خروج ازمواضع خود در تمام شهر در چند ستون طولانی و کنار هم به سوی پلیس راه آمدند و در حالیکه تکبیر می‌گفتند و شعار الموت صدام ودخیل الخمینی سر می‌دادند خود را تسلیم کردند.

به این ترتیب خرمشهر که پس از 34 روز مقاومت، در برابر دشمن، در تاریخ 4 آبان ماه 1359 اشغال شده بود بعد از 575 روز وطی 25 روز عملیات در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد آزاد شد و خط پدافند مناسبی از طلاییه تا کوشک و شلمچه وحاشیه شمال اروند برقرار گردید.

همچنین در این عملیات که به آزادسازی 538 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده انجامید هویزه، پادگان حمیدیه و جاده اهواز خرمشهر نیز آزاد شد و در اختیار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. در این عملیات 19 هزار تن از نیروهای عراق اسیر و 16 هزار تن دیگر کشته و یا زخمی شدند. همچنین 55 دستگاه تانک و نفربر، 50 دستگاه خودرو، ده‌ها قبضه توپ، 53 فروند هواپیما و 3 فروند هلیکوپتر دشمن نیز منهدم شد. فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد. به گونه‌ای که نظامیان عراق تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خود خارج شدند.

واکنش‌ها

«کیسینجر»، نظریه‌پرداز سیاسی خارجی امریکا، پس از پیروزی ایران در عملیات بیت‌المقدس گفت:
«اگر عراق جنگ را برده بود، امروز نگرانی و وحشت در خلیج‌فارس نبود و منافع ما در منطقه به آن اندازه که اینک در خطر قرار دارد، دچار مخاطره نبود و این به نفع ماست که هر چه زودتر آتش‌بس برقرار کنیم.

منابع:

http://www.asriran.com/fa/news/116420

http://www.sabokbalan.com/newsagency/inter.php?nid=1267



   نوشته شده در سه شنبه 91/3/2  توسط همسنگر 



<      1   2      
-

امام خامنه ای

درباره همسنگران
 
 
 
زارچ در مرکز ایران