اولیــن نمـــازگــزار
اینک پاره ای از فضـائـل و منـاقـب امیـرالمـؤمنیــن علـی(ع) از زبان پیامبــر اعظــم (ص)در خطابــه غدیـریـه
********************************
بسم الله الرحمن الرحیم ،
الحمد لله الذی علا فی تَوَحُّدِهِ ...
لا اِله اِلاّ هُوَ ِلاَنَّهُ قَد اَعلَمَنِی اَنِّی اِن لَم اُبَلِّغ ما اَنزَل اِلَیَّ ( فِی حَقِّ عَلیٍّ ) فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ،وَ قَد ضَمِنَ لِی تبارک وتعالی العِصمَةَ ( مِنَ النّاسِ) وَ هُوَاللهُ الکافِی الکَرِیم، فَاَوحی اِلَیَّ :
بسم الله الرحمن الرحیم ،
یا اَیُّهَا الـرَّسُولُ بَـلِّـغ ما اُنـزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ...
فِی عَلیٍّ یَعنی فِی الخِلافةِ لِعَلِیَّ ابنَ اَبیطالب...
چون قرائت متن عربی این خطبه بیش از یک ساعت زمان لازم دارد، برای سهولت فقط به ترجمه فارسی
آن قسمت که در باره امـــام علی (ع) است
اکتفا نموده و طالبین خطبه کامل را به کتب مرجع ، و یا کتاب ارزشمند الغـدیر تألیف علامه امینی ارجاع میدهیم:
##########################
پس از حمد و ثنای پروردگار یکتا به بهترین کلام و شایسته ترین بیان بطور مفصل،در مورد امــر خداونــد تبارک و تعـالی
درباره ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) چنین فرمودند:
..... معبودی جز او نیست ، چرا که اعلام فرموده که اگر آنچه در باره علی نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را انجام نداده ام، و خداوند تبارک و تعالی امنیت از آزار مردم را برایم تضمین کرده و البته که او بسنده و بخشنده است. ...پس آنگاه خداوند چنین وحی بمن فرستاد : « بنام خداوند همه مهر مهرورز، ای فرستاده ما ! آنچه از سوی پروردگارت درباره علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن ، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای و او تو را از آسیب مردم نگاه میدارد.»
هــان ای مــردم !
آنچه بر من فرود آمده در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان میکنم :
همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد
از سوی سلام ( پروردگارم) ( که تنها او سلام است)فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم
که علی ابن ابیطالب ،برادر ،وصیّ ،و جانشین من در میان امت و امام پس از من بوده ،جایگاه او نسبت بمن بسان جایگاه هارون نسبت به موسی است،
لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود ! او ( علی ) صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است،
و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که :
« همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما ،خدا و پیامبر او و مؤمنانی هستند که نماز بپا میدارندو درحال رکوع زکات می پردازند.»
و هر آینه (تنها) عــلــــی ابن ابیطـــالب نماز بپا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خدا خواه است.
و من از جبرئیل خواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمیِ پرهیزکاران و فزونی منافقان و دسیسه های ملامت گران و مکر مسخره کنندگانِ اسلام را میدانم؛
همان ها که در کتاب خود در وصفشان فرموده :
« به زبان آن را میگویند که در دلهایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آنکه نزد خداوند بس بزرگ است.»
و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانده تا بدانجا که مرا آُذُن ( سخن شنو و زود باور [دهن بین] ) نامیده اند،
بخاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او، و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاد :
« و از آنانند کسانیکه پیامبر خدا را می آزارند و میگویند او سخن شنو و زود باور است. بگو آری سخن شنو است بر علیه آنانکه گمان میکنند او تنها سخن می شنود لیکن به خیر شماست، او ( پیامبرص) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق میکند و راستگو می انگارد»
و اگر میخواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردم را بسویشان هدایت کنم( که آنان را شناسائی کنند) می توانستم،
لیکن سوگند بخدا , درکارشان کرامت نموده لب فرو بستم. با این حال خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر اینکه آنچه در حق علی فرو فرستاده به گوش شما برسانم،
سپس پیامبر(ص) چنین خواند :
« ای پیامبر ما ! آنچه از سوی پروردگارت برتو نازل شده در حق علی ابلاغ کن، وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای و البته خداوند تو را از آسیب مردم نگاه میدارد.»
هــان ای مــردم !
بدانید این آیه در باره اوست، ژرفای آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از آنان پیروی میکنند و بر صحرا نشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاده و برده و برکوچک و بزرگ و سیاه و سفید و بر هر یکتا پرست لازم شمرده است.
هشــــدار !
که اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. ناسازگارش رانده، پیرو و باورکننده اش در مهر و شفقت است.
هرآینه خداوند او را و شنوایان سخن او را و پیروان راهش را آمرزیده است.
هــان ای مـــردم !
آخرین بار است که در این اجتماع به پا ایستاده ام، پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید، چرا که خداوند عزّ و جلّ صاحب اختیار و ولی و معبود شماست و پس از خداوند، ولیّ شما فرستاده و پیامبر اوست که اکنون در برابر شماست و با شما سخن میگوید، و پس از من به فرمان پروردگار،
علی صاحب اختیار و ولیّ و امام شماست،
آنگاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود،
این قانون تا برپائی رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد.
حلال نیست مگر آنچه خدا و رسول او و امامان روا دارند، و حرام نیست مگر آنچه آنان نا روا دانند،
خداوند عزّ و جلّ هم حلال و هم حرام را برای من بیان فرموده و آنچه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش بمن آموخته در اختیار علی نهاده ام.
هــان ای مـــردم !
او را برتر دانید، چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آنرا در جان من نوشته و من نیز آنرا در جان علی پیشوای پرهیزکاران ضبط کرده ام. او (علی) پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده :
« و دانش هرچیز را در امام روشنگر برشمرده ایم...»
برگرفته از: